Začínáme s WP – Nastavení

Pro spolehlivý chod stránek je důležité je umět patřičně nastavit. V tomto článku se podíváme na to, co je zapotřebí udělat před oficiálním spuštěním stránek. Mimo jiné vám prozradím, jak změnit název stránek nebo jak povolit lidem, aby se mohli registrovat.

V administračním menu v je záložka  „Nastavení“. A když na ní kliknete, tak se vám rozbalí seznam pododkazů, kterým se budeme nyní věnovat.

Obsah:

Obecné

Pod položkou „Obecné“ nelezneme základní nastavení stránek. Podívejte se na tento obrázek, nebo přímo na vaše stránky a čtěte dál:

 

 

 

 

 

 

První možností k nastavení je název vašich stránek. Jednoduše jej napíšete do řádku. Pokud máte na vašich stránkách grafickou šablonu, která umožňuje nahrát grafické logo, je přesto důležité mít tento název nastavený, a to kvůli SEO optimalizaci ( aby vaše stránky bylo možné nalézt pomocí vyhledávačů jako je Google, Seznam, Centrum a další.)

Dále je možné nastavit „Popis webu“. Je to jakési „motto“ stránek, které se zobrazuje pod  logem  (vedle, nad , … podle grafické šablony). Pokud pole nevyplníte, žádné „motto“ se na stránkách nezobrazí.

Další dvě položky (URL adresa instalace WordPressu, URL adresa webu) rozhodně neměňte, pokud jim nerozumíte!!!  Je to cesta, pod kterou je možné na internetu vaše stránky najít. Ovšem tato cesta je dána serverem, na kterém stránky běží, proto neměnit!

Všechna následující pole už měnit možné je.

Pole „Email“ by mělo obsahovat e-mail hlavního administrátora stránek. Na tento e-mail budou chodit zprávy o veškerém dění na stránkách. Informace o tom, kdo se zaregistroval, kdo přidal článek nebo komentář a další podobné informace.

Zaškrtávací políčko „Členství“ rozhoduje o tom, zda se uživatelé mohou zaregistrovat. Zaškrtnuté políčko registraci umožní.

S registrací souvisí další pole s výběrem „Výchozí úrovně oprávnění“. Ideální je nastavit úroveň Návštěvník. Každý člověk, který se na stránkách zaregistruje, bude mít automaticky toto oprávnění. V administraci je však možné ve správě uživatelů toto opravnění kdykoli změnit, za oprávnění s vyšším přístupem. Správě uživatelů bude věnován následující článek Uživatelé, proto blížší vysvětlení tam.

Pole „Časové pásmo“ by mělo být pro naši střední Evropu zvolené: UTC+2

 „Formát datumu“ a „formát času“ jsou vaše volby toho, jak chcete, aby se zobrazovaly pro návštěvníky stránek u článků, komentářů atd.

DŮLEŽITÉ:

Pokud jste provedli nějaké změny, tak nikdy nakonec nezapoměňte kliknout na tlačítko Uložit změny. Teprvé poté, co tak učiníte a znovu načtete stránky, se změny projeví.

 

Publikování

V pododkazu Publikování nastavíte základní výchozí nastavení pro práci s články (příspěvky). Aktuálně popíšu jen prvních 5 voleb.

 

Velikost pole pro psaní v editoru určuje kolik řádků se má zobrazit, když se zobrazí textový editor (Editor který vypadá jako Word). Tuto volbu plně pochopíte poté, co se budeme v článku tomuto editoru samostatně věnovat.

Pole Formátování obsahuje 2 zaškrtávací volby. Popis voleb je více jak výstižný. Doporučuji první zaškrtnout a druhou nechat nezaškrtnutou.

Výchozí rubrika pro příspěvky a Výchozí rubrika pro odkazy je nastavení toho, do jaké „složky“ se automatický článek (příspěvek) a odkaz uloží. Sytsém funguje tak, že články a odkazy řadí do složek, které nazívá rubrikou. Díky tomu je vše seřazené a rozdělené podle obsahu. To umožňuje návštěvníkům stránek zobrazovat jednoduše ty články, které je zajímají. Pokud  vám to není zcela srozumitelné, tak to nevadí, protože se tomu budu více věnovat v dalších článcích.

Následující 4 možnosti nastavení jsou zde dobře popsány. Pro běžné užití stránek nejsou důležité. Avšak přesto je zde velmi zajímavá možnost Publikování příspěvků prostřednictvím e-mailu. Tato možnost je natolik zajímavá, že se jí budu věnovat později v samostatném článku.

DŮLEŽITÉ:

Pokud jste provedli změny, tak nezapomeńte Uložit změny.

 

Zobrazování

V pododkazu „Zobrazování“ si můžete nastavit pár funkcí stránek, které rozhodně budete využívat. Opět se podívejte na obrázek a poté čtěte.

 

 

Hned prvním a tím nejdůležitějším je Zobrazení úvodní stránky. Když máte čerstvě nainstalovaný systém (čerstvě nahrané stránky), tak se vám na úvodní stránce (první stránka, která se zobrazí po zadání URL adresy, např.: wpinfo.casd.cz) zobrazí příspěvky (články). V menu stránek pak bývá nejčastěji už vytvořené tlačítko Home, které právě na tuto stránku umožňuje přepnutí.

Takto to běžně lidem či sborům (stránky sborů CASD) vyhovuje a nemění to. Pokud to taky právě tak chcete, nechte vyznačenou „tečku“ Nejnovější příspěvky.

Pokud byste však chtěli, aby první stránka, která se načte, měla nějaký jiný obsah (např.: pokud chcete, aby se na první stránce zobrazilo uvítání, jako na tomto webu), tak vyberte a vyznačte „tečku“ Statická stránka a pokračujte výběrem z možností níže.

V možnostech níže (viz obrázek ↑) vyberete nejdříve z již vytvořených stránek v systému tu stránku, která se načte jako první (např. tedy „Vítejte„) a poté dále vyberete stránku, kde se mají zobrazit příspěvky (v mém případě se jedná o stránku „Články„).

Další možnosti k nastavení je: „Na webu zobrazit maximálně„. Jedná se o to, kolik článků (Příspěvků) se má pod sebou zobrazit na stránce s Příspěvky, než dojde ke „stránkování„. Vysvětlím na příkladu:

„Vydali jste již 16 článků na vašem webu. V nastavení zobrazení máte uloženo, aby se zobrazovalo 10 přípěvků na stránku (stejně jako já 😉 ). Když si někdo tedy načte stránku s Příspěvky, zobrazí se mu 10 nejnovějších a pod nimi, dole na webu, se zobrazí čtverečky s čísly (1,2, atd. – stránkování). Na zbylých 6 článků se tak návštěvník stránek dostane poté, co klikne na četvereček s číslem 2.“

Následujícímu nastavení RSS se zatím věnovat nebudu, protože k RSS je zapotřebí více slov v samostatném článku.

DŮLEŽITÉ:

Pokud jste provedli změny, tak nezapomeńte Uložit změny.

 

Komentáře

V pododkazu „Komentáře“ je k nastavení spousta možností. Z popisu jednotlivých voleb je zřejmé, o co se jedná, a jelikož tématu „Komentáře“ bude věnován samostatný článek (v něm se k nastavení komentářů vrátíme), tak nyní postoupíme k dalšímu pododkazu položky „Nastavení“ → Média.

 

Média

V pododkazu „Media“ se nastavují výchozí hodnoty pro práci s obrázky, videi a soubory. Pokud budete chtít zde něco editovat, tak je zapotřebí trochu znalostí v práci s obrázky.

Na obrázku vidíte, co vše je možné nastavit. Já osobně jsem zde neměnil nic, protože mi přednastavené hodnoty vyhovují. Předpokládám, že u vás to bude podobně. Pokud by však někdo chtěl přeci něco upravit, tak:

Velikost náhledu: jedná se o velikost obrázku, který se zobrazuje například v galerii nebo při vkládání do textu. Vy obrázek nahrajete na stránky, ale on se vám po nahrání zobrazí v okně pouze v malé podobě. Používá se to kvůli rychlému načítání (rychlejší práci s ním). Plná velikost se potom zobrazí, když si obrázek prohlížíte v galerii,  nebo jej vložíte do článku v celé své kráse.

Střední velikost: v principu se jedná o to samé, jako u náhledu.

Velký obrázek: Když vložíte fotku a její rozměry jsou 2000 pixelů na 1600 pixelů (pouze příklad), tak se maximální velikost obrázku zmenší v poměru, aby větší strana měla 1024px. Velké obrázky jsou pro webové použití zcela zbytečné a pro zobrazení nepoužitelné, proto ze zmenšují. Zmenšením se rychleji načítají a zabírají méně místa na serveru (omezené místo, kde stránky jsou uloženy).

Viditelnost

Pododkaz „Viditelnost“ má jednoduché nastavení. zde rozhodujete o dostupnosti vašich stránek z internetu (z vyhledávačů Google, Seznam, Centrum apod.).

Pokud vaše stránky jsou čistě soukromé a chcete, aby se na ně díval pouze člověk, který zná URL adresu (naoř.: wpinfo.casd.cz), tak zaškrtněte druhou možnost.

V opačném případě nechte výchozí nastavení.

 

DŮLEŽITÉ:

Pokud jste provedli změny, tak nezapomeńte Uložit změny.

 

Trvalé odkazy

Tím posledním v základním nastavení je pododkaz „Trvalé odkazy“. Zde si nastavujete, co se bude zobrazovat v URL řádku, když otevřete článek. Na stránkách je jako výchozí volba nastavena tato podoba: http://wpinfo.casd.cz/?p=123. Tedy, když toto zadáte do URL řádku, tak se vám načte článek 123 (číslo 123 slouží pouze jako ilustrace).

To není špatné, ale člověk si to težce zapamatuje. A když se bude chtít jít na tento článek znovu podívat, bude se muset k němu pracně na stránkách proklikat.

Proto je možnost si natavit, aby se vám URL k článkům zobrazovalo v krásnější a hlavně srozumitelnější podobě, jako např.: http://wpinfo.casd.cz/administrace/zwp-nastaveni/

Tento příklad je moje nastavení – viz obrázek.  Nastavení podoby „Trvalého odkazu“ je však plně ve vaší kompetenci. Můžete si vybrat jednu z 5 přednastavených možností nebo si můžete vytvořit vlatní podle užití značek zde ( nutná znalost agličtiny).

 

DŮLEŽITÉ:

Pokud jste provedli změny, tak nezapomeńte Uložit změny.

 

Závěrem

Závěrem tohoto dlouhého článku bych odpověděl na nevyslovenou otázku: „Co ty ostatní pododkazy, které vidím v položce „Nastavení“ na vašich obrázcích?“

To jsou nastavení k jednotlivým rozšířujícím modulům (pluginům) stránek. Pro jednotlivé pluginy se budou objevovat samostatné články, proto si tedy na popis dalších nastavení chvilku počkáme.

Pokud se vám článek líbí, můžete jej ohodnotit v komentářích. Popřípadě v nich můžete zanechat váš dotaz. 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Logicky doplň: *